Frizerstvo skozi čas…
Prazgodovina
Visoke kulture bližnjega in srednjega vzhoda (4000 - 250 pr. n. št.)
Na področju današnjega Bližnjega in Srednjega Vzhoda so zrasle prve velike civilizacije z veliko gospodarsko, politično in kulturno močjo. Razvile so se iz prvih večjih mestnih državic na področju med rekama Evfrat in Tigris, na področju današnjega Iraka. Umestimo jih pod skupen pojem »mezopotamska kultura«, vanjo pa štejemo babilonsko, sumersko, akadsko in asirsko kulturo. Vse so pustile svoj pečat tudi na razvoj antičnih in klasičnih evropskih kultur. Bogastvo, visoko razvita obrt in trgovina so omogočali izdelavo in prodajo luksuznih dobrin, kultura pa se je razvijala skupaj z zapletenimi družbenimi strukturami. V teh kulturah, kjer je cvetela umetnost, je skrb za zunanjo podobo odražala blagostanje in omiko ljudi.V kultnem epu o Gilgamešu, napisanem okrog leta 2.000 pr.n.š., omenjajo kopeli, britje in striženje las, ter uporabo dragocenih olj in pripravkov za nego las in kože. Iz tega časa poznamo tudi prve zapise in recepture za pripravo barv za lase. Najpogosteje uporabljena barva sta bili črna in rdeča. Rdeče pigmente so pridobivali iz goveje krvi in kane. Lase so si barvali tudi moški.Na nizkih reliefih lahko vidimo asirske moške z umetelno prepletenimi lasmi, nakodranimi bradami in oblikami pričesk, za katere je jasno, da so zahtevale veliko priprav in ustrezne tehnologije oblikovanja. Kodre so ustvarjali z vročimi železi. Brada in brki so bili znamenje moškosti in moči. Prav tako vemo, da so za maziljenje las in kože uporabljali olja z dodanimi dragocenimi eteričnimi olji, ki so poleg estetskega učinka zagotavljala tudi naravno vlaženje kože in las v suhem, puščavskem podnebju.V grobovih babilonskih dam iz visoke družbe so v zlatih etuijih našli lepo ohranjene kovineske pincete za odstranjevanje odvečnih dlačic. Ker so bili gosti, umetelno oblikovani lasje lepotni ideal tako za moške kot za ženske, so nosili lasne dodatke in lasulje, ki so bile pripete z zlatimi lasnicami. Bogate dame so si lasulje pudrale z zlatim prahom, da so se lasje v soncu zapeljivo bleščali. Kot dodatke so pogosto uporabljale zlate trakove in z njimi prepletle pričesko, v lase pa so vpletale dragocene kristale in zlato.
Egipt (3000 - 50 pr. n št.)
Egipčansko kulturo delimo na več obdobij, v njih pa lahko opazimo precejšnje razlike tudi v modi in načinu oblikovanja pričesk. Za vsa obdobja je značilno, da so negi telesa in lepoti posvečali izjemno veliko pozornosti, še posebej v vladarskih in svečeniških krogih. O tem nam govorijo nizki reliefi, keramika in stenske slike, ohranjeni pa so tudi zapisi na papirusovih listih. Zagotovo vemo, da so ljudje vseh socialnih položajev večinoma imeli pobrite glave ali nosili zelo kratke lase, dnevno pa so nosili različne lasulje, moški pa tudi umetne brade, iz naravnih las ali živalskih dlak.Odstranjevanje vseh telesnih dlak in las je bilo priporočeno iz higienskega in estetskega vidika. Svečeniki so si celo morali, kot del vsakodnevne duhovne prakse, odstranjevati vse lase in dlake, vključno s trepalnicami in obrvmi. V templjih lasje niso bili dovoljeni, niti se vanje ni smelo prinesti predmetov, izdelanih iz las, saj so se po verovanju v njih skrivale stare energije. Za odstranjevanje las in dlak so poznali celo vrsto metod – od voskanja, kirurško natančnih britev, škarij, pincet, depilacijske paste izdelane iz apnenca, arzena in škroba, sladkorne depilacije, depilacijo s plovcem… Zanimivo je, da so si ljudje v času žalovanja, po smrti sorodnikov in ljubljenih oseb, pustili rasti lase, saj je neurejenost nakazovala globoko žalost, v kateri je skrb zase nepomembna.Nekateri izjemni primerki egipčanskih lasulj so se ohranili do danes, občudujemo jih lahko v velikih muzejih, ob ogledu pa z natančnostjo izdelave, umetelno obliko in razkošjem, jemljejo dih. Lepa lasulja je veljala enako kot dragocen nakit. Oblika pričeske je bila izrazito komunikacijsko sredstvo, saj je izražala človekov socialni status, starost, spol in poklic. Uporaba dišav je bila obvezna, v lasuljah na vrhu glave pogosto najdemo prostor za glineno posodico, v katero so vlili toplo dišavno olje, to pa je skozi pore gline počasi pronicalo po laseh in jih dišavilo. Za oblikovanje pričesk so uporabljali čebelji vosek. Lasulje so krasili s trakovi ali pentljami iz bombaža, usnja in dragocenih tkanin, nosili so diademe iz zlata in dragocenih kamnov, predvsem lapis lazulija in turkiza, v lase pa so vpletali kroglice, zlato in cvetje, največkrat lotosove cvetove.Že v Starem kraljestvu iz zapisov izvemo, da so poznali poklic brivca, ti pa so poklic opravljali samostojno ali pa kot člani bogatejših gospodinjstev. Kraljeve oziroma faraonske družine pa so imele poleg osebnega brivca tudi številne služabnike, ki so skrbeli za lasulje in njihove lase, od glavnega lasuljarja, ki je bil hkrati tudi čuvar kraljevega nakita, pa do cele vrste pomožnih asistentov in izdelovalcev lasulj. Ti so imeli poleg lasničarskih veščin tudi mojstrska znanja barvanja las, predvsem s črno in rdečo barvo.Lepota je bila tako zelo pomembna, da so mumificiranim pokojnikom v sarkofage, poleg ostalih dragocenosti, obvezno priložili še lepotne pripomočke, lasulje in kozmetiko, saj so to stvari, ki naj bi jih duša potrebovala tudi v posmrtnem življenju.Oblike pričesk Starega kraljestva so bile za ženske in moške precej podobne. Nosili so pažu podobne oblike, značilno zanje so bile izrazite horizontalne linije na čelu in spodnji liniji pričeske v višini ramen. V Srednjem kraljestvu (2.100 – 1.750 pr.n.š.) postajajo oblike pričesk že bolj kompleksne, umetnost oblikovanja pričesk pa se razcveti v Poznem kraljestvu. Opazne so izrazite linije v dolžino in višino, posebna ogrodja so omogočala izdelovanje prefinjenih oblik pričesk. Vizualne učinke so dosegli s prepletanjem kitk, kodrov in gladkih površin.
Grčija (1500 - 500 pr. n. št.)
Rim (500 pr. n. št. - 500 n.š.)
Evropski srednji vek (okrog 476 n.š - 1492 n.š.)
Renesansa (1. polovica 15. stol. - pozno 17. stol.)
Barok in Rokoko (pribl. 1600 - 1780)
19. Stoletje - čas neoklasicizma, bidemajerja, romantike in realizma (1780 - 1880)
20. Stoletje - čas razcveta frizerstva, novih znanstvenih odkritij in družbenih sprememb 1900 - 1920
20. Stoletje - 1920 -1930
20. Stoletje - 1930 - 1950
20. Stoletje - 1950 - 1960
20. Stoletje - 1960 - 1970
20. Stoletje - 1970 - 1980
20. Stoletje - 1980 - 1990
Anthony Mascolo je s svojim konceptom oblikovanja pričesk, ki je zahteval, da pričeska vedno poudarja poteze obraza in hkrati dopolnjuje osebnost človeka, v svetu frizerstva pustil močan pečat. Njegove inovativne tehnike striženja so se razlikovale od tehnik, ki so jih uporabljali ostali frizerji. Stvaritve, ki jih je oblikoval v osemdesetih, so znane oblike pričesk – »Cavallo«, ki je predstavljala košato grivo, »Diffusion« s svojimi štrlečimi konicami…. Hkrati pa je postavil nov koncept predstavitve frizerskega dela na velikih odrih in frizerskih šovih, ki so se izkazali za neprecenljivo sredstvo promocije preparatov in tehnik dela ostalim frizerjem. Ker je Anthony tudi odličen fotograf, je takoj zaznal vrednost kvalitetne predstavitvene fotografije, kar so s pridom izkoristili v podjetju Toni&Guy, ki ga je ustanovil s svojimi brati. V svetu, kjer kraljujejo vizualne komunikacije, je pravilna in profesionalna prezentacija kreacij postala pravzaprav nuja.
Stilist, ki je prav tako zaznamoval osemdeseta, je bil frizer Simon Forbes, lastnik londonskega salona Antenna. Predstavil in promoviral je uporabo lasnih podaljškov iz monofibre, ki jih je bilo z lahkoto možno prilepiti na naravne lase. Ti akrilni lasni podaljški so bili lahko v naravnih barvah ali pa v divjih neonskih barvah, z njimi pa so stranke lahko tudi same ustvarile divje pričeske. Prav tako je dal izdelati dread-lockse iz akrila, ki so po vzoru reggae mode, krasile lase belcev, hkrati pa je bilo z njimi možno ustvariti zelo moden »klošarski« videz neurejene pričeske. Ta nov koncept kupovanja las na prodajnih policah, je prav tako zaznamoval frizerstvo, saj so se morali frizerji temu prilagoditi, strankam pa je nudil veliko večjo svobodo pri samostojnem oblikovanju pričeske.
Najbolj popularna barva las v osemdesetih je bila zagotovo blond barva. Mojstri, ki so znali ustvarjati čudovite blond odtenke, ki jih še danes občudujemo, so bili John Frieda, Nicky Clarke in Daniel Galvin. Znana blondinka, katere pričesko so frizerji znova in znova poustvarjali, je bila angleška princesa Diana. Njen znameniti svetli paž je bila zagotovo najbolj komercialno uspešna pričeska te dekade.
20. Stoletje - 1990 - 2000
20. Stoletje - 2000 - 2010
Pričeska kot politični simbol
Začetek dvajsetega stoletja pa je prinesel dve veliki zgodbi o uspehu, za kateri sta zaslužni ravno dve dami, ki sta obogateli s prodajo lasne kozmetike in pripomočkov za ravnanje las, namenjenih ravno za črnske lase. To sta bili dami velikega imena, Annie Turnbo Malone in Madam C.J.Walker. Obe sta začeli s prodajo lasne kozmetike od vrat do vrat, končali pa tako, da sta zapustili neizbrisno sled v lepotilni industriji Afro-američanov. Začeli sta kot neuki gospodinji, na robu preživetja, doma sta pripravljali razne preparate za nego črnskih las, kasneje pa sta dodali še pripomočke za njihovo oblikovanje. Še danes se ne ve, ali sta kopirali recepte druga od druge, vendar v celotni zgodbi to niti ni pomembno. Obe sta s širitvijo posla začeli vključevati tudi druge ženske in jim omogočali zaslužek, ki je bistveno presegal zaslužek ženske, ki je delala za mesečno plačo. Piramidni sistem dela (kot ga v modernejši kataloški prodaji prepoznamo še danes prav v kozmetični industriji, npr. Avon) je nudil ženskam preživetje in ekonomsko neodvisnost, končno so dobile družbeno potrditev in zmogle same upravljati s svojim življenjem, kar je bilo celo za bele ženske tedanjega časa še precej nedosegljiva ideja. Madam C.J. Walker je poleg tega organizirala tudi prve frizerske šole in izdajala certifikate, s katerimi so ženske lahko delale doma kot profesionalne frizerke. Prav možnost kariere, dela in zaslužka je bil pomemben dejavnik v spreminjanju osebne in družbene zavesti Afro-američank. To je bila tudi vizija obeh omenjenih podjetij.Obe dami sta s svojim neznansko velikim premoženjem močno pomagali skupnosti z odpiranjem in sponzoriranjem šol, vrtcev, socialnih ustanov, poleg omogočanja zaslužka sta veliko prispevali prav k grajenju skupnosti, utrjevanjem ekonomskega »nacionalizma« – zavesti, da so lahko tudi temnopolti uspešni podjetniki, prispevali sta k grajenju pozitivne rasne zavesti in izboljšanju ženske emancipacije. Svoje delo in trženje svojih izdelkov sta gradili prav na ideji pozitivne podobe temnopoltih in ponovnem uveljavljanju njihove izvorne estetike. To je gotovo vplivalo tudi na krepitev politične zavesti ljudi. V času velike recesije, v 30. letih dvajsetega stoletja sta oba imperija počasi razpadala, na trg so prihajala druga kozmetična podjetja. Vendar je lepotna frizerska industrija preživela tudi huda leta druge svetovne vojne. Na srečanju National Beauty Culture League – združenja temnopoltih profesionalnih strokovnjakinj frizerske industrije je bilo objavljeno, da je ta veja industrije v letih druge svetovne vojne kljub pomanjkanju uspela zaslužiti štiristo milijonov dolarjev profita, kar je izjemna številka za tisti čas. Tudi kasneje so temnopolti Američani zavestno podpirali podjetja, ki so bili v lasti temnopoltih, ker so vedeli, da taka podpora pomeni med drugim tudi dobrobit za celotno skupnost, gradi politično in rasno pripadnost ter veča pozitivno podobo te etnične skupine. Podjetja zahodnih lastnikov in danes velike kozmetične multinacionalke so bile težak boj za pridobitev tržnega delaža in se spopadale tudi z uspešnimi protesti in bojkoti svojih izdelkov znotraj afro-ameriške skupnosti. Značilno za vsa uspešna kozmetična podjetja v lasti temnopoltih (Poro, Soft-Sheen Products, AHBAI – American health and Beauty Aids Institute – združenje temnopoltih poslovnežev znotraj kozmetične industrije…) je bilo prav to, da so svojo korporativno podobo oblikovala prav na krepitvi etnične pripadnosti, krepitvi in vračanju k izvornih estetskim standardom ter krepitvi in povezovanju afro-ameriške skupnosti.V šestdesetih letih prejšnjega stoletja se v Združenih državah začne močno gibanje za pravice temnopoltih prebivalcev z imenom Black Power Movement, gibanje za večanje rasne enakopravnosti, krepljenja družbene in politične zavesti temnopoltih. Leto 1965 končno prinese Voting Rights Act, zakon ki Afro-američanom dovoljuje volilno pravico. V času močne rasne segregacije vse od ukinitve suženjstva, gibanje za pravico temnopoltih v šestdesetih letih prinese svoj vrhunec. Nekako spontano se je znotraj gibanja med ljudmi počasi rodila tudi ideja, da lahko s svojo lastno podobo izrazijo svoje politično stališče in rodil se je afro. Afro pričeska označuje pričesko, ki nastane brez kakršnega koli oblikovanja afriških las, bujna krona las, ki je več kot očiten znak političnega prepričanja neke osebe. Bil je kot simbol zanikanja in nepodleganja zahodnjaškim estetskim standardom, kot odvrženje vseh okov in prisile mučnega oblikovanja črnskih las in simbol pretrganih spon segregacije. Pojav te pričeske je bil nezaslišan šok za belo prebivalstvo, podoba marginaliziranega temnopoltega človeka z neurejeno pričesko je vzbujala strah in odpor, še posebej pa je bila nepredstavljiva ideja, da so temnopolti dovolj »drzni« da tako javno izražajo svoja stališča. Precej podobno pa je ta pričeska izzvala zelo burne reakcije znotraj temnopolte skupnosti. Starejši in tudi politično bolj zadržani ljudje so jo sprejeli z odporom, saj v simboliki afriške tradicije predstavljala vse, kar naj človek ne bi bil – neurejen, zanemarjen in ne podložen.To pričesko so najprej začeli nositi prav aktivisti (Jesse Jackson..), ki so s svojim videzom spodbujali ljudi, naj vendar sprejmejo svojo tradicionalno kulturo, estetske standarde in svojo tradicijo. Predstavljala je odkrit upor proti stoletjem vsiljevanja estetskih norm in sprejemljive podobe. Vse to je bilo zajeto v sloganu »Black is beautiful«. Potem se je pričeska razširila med študentsko mladino, kasneje pa tudi med navadne državljane, vsi pa so jo ponosno nosili kot znak podpore ideji o enakopravnosti. Okoli nje so se kresale politične in javnomnenjske razprave v medijih in med ljudmi. Ljudje, ki so nosili afro so bili pogosto zelo zasmehovani, bili so odpuščeni iz služb, zapostavljeni v šolah, vse to pa je prispevalo svoj delež k krepitvi identitete in odkritemu uporu do okostenelih odnosov med etničnima skupinama.Sčasoma je afro izzvenel v modni trend, ki ga je prevzela tudi zahodna lepotna industrija, kar pomeni tudi svojstven fenomen, prvič v zgodovini je postalo nekaj izrazito afriškega modni trend med belim prebivalstvom. Kasneje se je kot modna muha zahodnjakinj pojavilo tudi klasično spletanje črnskih las v vrstah (cornrows), ki je bilo stoletja eden od najbolj tradicionalnih načinov oblikovanja afriških las. Ta trend je sprožila filmska diva Bo Derek, s to pričesko se je pojavila v filmu 10 in s to, komaj desetminutno vlogo, v veliki meri prav zaradi pričeske, takoj zaslovela. Temnopolta skupnost trenda ni sprejela ravno z prevelikim navdušenjem, saj so čutili, da jim je bilo odvzeto nekaj, kar je specifično njihovo. Vendar mode ne moremo ustaviti, ta način spletanja las je še danes moden, zlasti znotraj hip-hop in rap skupnosti.Temnopolti prebivalci Združenih držav in migrantje v Evropi še danes močno bijejo svoje bitke z ustaljenimi miselnimi formami zahodnjakov. Iz dnevnega časopisja in sodnih spisov lahko izvemo, da zahodnjaki težko spreminjamo svoje standarde. Že res, da smo pravno enakopravni, da človekove pravice zahtevajo spoštovanje in enakost vseh etničnih skupin, vendar je realnost žal včasih še daleč od tega.Mnogo temnopolti državljani se srečujejo z mehko obliko »sodobne segregacije« prav zaradi barve polti in teksture svojih las. Drži, da so etno pričeske modne, vendar v realnosti skoraj nesprejemljive. Poznamo mnogo primerov, ko so bili ljudje zaradi svoje pričeske odpuščeni iz služb ali v najboljšem primeru zgolj ostro opozorjeni, da je tradicionalna afriška pričeska (afro, spletene kite, ali katera druga tradicionalna oblika) neprimerna in neskladna s pozitivno korporativno podobo, zato so si morali pričesko spremeniti. Nekaj bolj pogumnih je generiralo dovolj jeze in poguma, da so taka podjetja tožili in tožbe v mnogih primerih tudi dobili. Najbrž pa ostaja stotine primerov, ko ljudje iz različnih razlogov ne gredo v taka soočenja in se samo prilagodijo oziroma podredijo zahtevam politično in ekonomsko močnejših akterjev.Prav tako kot ostaja ta tradicija živa, pa lahko vidimo, da se po drugi strani politična zavest temnopoltih zares gradi in izboljšuje. V javnem življenju ameriške družbe je danes kar nekaj zelo vplivnih temnopoltih ljudi, ki jasno izražajo svojo tradicijo in skozi to dajejo tudi ostalim članom skupnosti potrditev, odprto pa govorijo tudi o oblikovanju pričesk, ki je bilo dolga leta nekako tabu tema sodobne družbe (vse od načinov oblikovanja, izpostavljajo vprašanja nošenja lasulj in lasnih podaljškov, vprašanj, ki so pomemben del družbene stigme temnopoltih…). Lahko naštejemo samega predsednika Amerike Baracka Obamo, medijsko kraljico Winfrey Oprah, modno ikono Tyro Banks, pevki Lauryn Hill, Erykah Badu, razni slavni športniki…, vsi pa imajo eno skupno lastnost – opogumljanje in iskren diskurz o položaju temnopoltega prebivalstva.
Ena od pričesk, ki prav tako nosijo močno politično sporočilo so tako imenovani dreadlocks ali dredlocks, kot so besedo zaradi negativne konotacije (dread = strašno, grozljivo, locks = kodri) popravili. To so posebni svaljki las, ki se pri afriški teksturi las oblikujejo sami od sebe ali z malo pomočjo, če las ne razčesuješ in ne neguješ. Ni široko znano, da so taki zvitki las značilni tudi za druga področja, npr.v Indiji jih nosijo pripadniki šivaistične tradicije (simbol boga Šive je prav taka pričeska), nosili so jih Azteki, bolj prepoznani pa so postali iz rastafarijanske tradicije. Pričeska je simbol leva Judah-a, ki nosi močan simbol Jezusa, v Etiopiji so razglašali, da je bil diktator Haile Sellasi I. njegova reinkarnacija oziroma njegov direktni potomec. Rastafarijanska tradicija tudi uči, da človek nosi tako pričesko v znak lastne individualnosti in močne duhovnosti, kajti taki lasje so neizbrisen znak rasne identitete. Ena od razlag imena te pričeske pa pravi, da so tako ime britanski zavojevalci nadeli tradicionalni pričeski afriških bojevnikov, ker jim je zbujala nepopisno grozo. V sodobni družbi dvajstetega stoletja je tudi ta pričeska izražala vrnitev in sprejetje svojih afriških korenin in njihove estetike. Bila je simbol etnične zavednosti. Najprej so jo s tem namenom nosili mnogo afriški intelektualci in umetniki (Angela Davis, Alice Walker, Tracy Chapman…) ki so jasno izražali tudi svoja politična stališča in se borili za enakost. Kasneje so dredlocksi, prav tako kot afro, postali del sodobne pop kulture in mode.V šestdesetih letih dvajsetega stoletja se je začelo razvijati hippy gibanje, izrazito mirovno usmerjeno gibanje, ideološko usmerjeno proti vojnam, predvsem vietnamski, proti moralnim formam srednjega razreda, lažni seksualni morali… Svoj značilni videz so gradili na podobah Kristusa, za oba spola so bili značilni so dolgi razpuščeni lasje, kot znak ponotranjene duhovnosti in negiranja predpisanih estetskih form, kot znak vrnitve nazaj k naravi, stran od dekorativne kozmetike in frizerjev. Politično so hipiji izražali močna protivojna, mirovniška stališča, organizirali so nenasilna protivojna zborovanja in koncerte, čeprav pa je bila včasih prav politična neparticipacija in politična neaktivnost sam izraz političnega stališča, kot nestrinjanje s klasično politično strukturo in načinom odločanja.Punk gibanje se je razvilo v Evropi, najprej v Veliki Britaniji, potem pa tudi v ZDA, med leti 1976 in 1980. Bilo je gibanje, ki se je zoperstavilo togi britanski tradiciji, vse večji industrializaciji in slabljenju delavskih pravic, ter neizrazitemu položaju mladih v družbi. Pojavilo se je predvsem v odtujenih industrijskih velemestih (London, Detroit…). Punk gibanje je bilo izrazito anarhistično obrnjeno proti vsakršni oblasti, pogosto so člane gibanja napačno povezovali s fašizmom in nacizmom. Zunanja podoba članov punk scene je bila zelo provokativna in namenoma v popolnem nasprotju z družbeno sprejemljivimi normami. Značilne so predvsem pričeske, ki so jih oblikovali s pomočjo divjih barv, nepravilnih oblik striženja, britjem delov glave, najbolj značilna oblika je gotovo irokeza, pas las na sredini glave, ki je bil fiksiran v pokončno pozicijo…. S provokativnim videzom so člani gibanja izražali svoje politično nestrinjanje s situacijo v družbi in s svojo politično nemočjo v klasičnih institucijah. Tak videz je bil direkten izziv klasičnim kanonom mode in lepote, ki so jih propagirali množični mediji. Konvencionalna oseba je bila praktično »nevidna« zaradi svoje vključenosti v družbo, provokativen punk videz pa je odločno izražal svoja stališča in človeka jasno ločil od povprečnosti.Podobno kot punk gibanje je bilo tudi gibanje skinheadov. Za razliko od punksov so skinheadi nosili obrite glave in značilne obleke. To gibanje je imelo zelo ekstremna politična stališča, predvsem so izražali nestrinjanje z rasno politiko. Skinheadi so izvorno gibanje, ki zahteva moč in prevlado belcev nad vsemi ostalimi rasami. Kasneje se ksenofobija prelije tudi na vse vrste drugačnosti – geje, lezbijke, hipije… Gibanje s časom za nekaj časa izgubi svojo moč, vendar po podatkih iz leta 2007 lahko spet opazimo večanje izraznoti tega gibanja in ustanavljanje novih skupin s zelo ekstemističnimi stališči, sodobne neonaciste, oživitev KuKluxKlan-a…
Avtorica: Romana Marolt
Viri:
• Byrd, Ayana D. in Tharps, Lori L., Hair Story: untangling the roots of black hair in Amerika, St.Martin’s Press, 2001.
• Mazrui, Ali A., Political Man and the Heritage of Hair: Some African Perspectives, British Journal of Political Science, Vol. 2, No. 1 (Jan., 1972), pp. 1-20, Cambridge University Press, dostopno na:http://www.jstor.org/stable/193307
• Synnott, Anthony, Shame and Glory: A Sociology of Hair, The British Journal of Sociology, Vol. 38, No. 3 (Sep., 1987), pp. 381-413, The University of Chicago Press, dostopno na:http://www.jstor.org/stable/590695
• Weitz, Rose, Women and Their Hair: Seeking Power through Resistance and Accommodation, Gender and Society, Vol. 15, No. 5 (Oct., 2001), pp. 667-686, Sage Publications, Inc., dostopno na:http://www.jstor.org/stable/3081969
• Sieber, Roy, Herreman, Frank, Hair in African Art and Culture, Hair in African Art and Culture, UCLA James S. Coleman African Studies Center, dostopno na: http://www.jstor.org/stable/3337689
• Koppelman, Connie, The Politics of Hair, Frontiers: A Journal of Women Studies, Vol. 17, No. 2 (1996), pp. 87-88, University of Nebraska Press, dostopno na: http://www.jstor.org/stable/3346594
• Bartlett, Robert, Symbolic Meanings of Hair in the Middle Ages, Transactions of the Royal Historical Society, Sixth Series, Vol. 4 (1994), pp. 43-60, Royal Historical Society, dostpno na:http://www.jstor.org/stable/3679214